شات شباب وبنات العرب افضل شات عربي دردشة عربية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Anonymous
????
زائر

قصص انبياء الكتاب المقدس Empty قصص انبياء الكتاب المقدس

الثلاثاء أكتوبر 05, 2010 5:59 pm
السلام عليكم ورحمة الله
اشهد ان لا ألة الا الله وان محمد عبدة ورسولة وان المسيح عبدة ورسولة
-------------
موضوع اليوم عن انبياء الله في الكتاب المقدس

1_ لوط:

التكوين: اصحاح 19
29 ولما أهلك الله مدن السهل، ذكر الله إبراهيم فانتشل لوطا من وسط الكارثة، حين قلب المدن التي كان لوط مقيما فيها.
30 وصعد لوط من صوعر وأقام في الجبل هو وابنتاه معه، لأنه خاف أن يقيم في صوعر. فأقام في مغارة هو وابنتاه.
31 فقالت الكبرى للصغرى. (( إن أبانا قد شاخ، وليس في الأرض رجل يدخل علينا على عادة الأرض كلها.
32 تعالي نسقي أبانا خمرا ونضاجعه ونقيم من أبينا نسلا )).
33 فسقتا أباهما خمرا في تلك الليلة، وجاءت الكبرى فضاجعت أباها ولم يعلم بنيامها ولا قيامها. 34 فلما كان الغد، قالت الكبرى للصغرى: (( هاءنذا قد ضاجعت أمس أبي،فلنسقه خمرا هذه الليلة أيضا، وتعالي أنت فضاجعيه لنقيم من أبينا نسلا )).
35 فسقتا أباهما خمرا في تلك الليلة أيضا، وقامت الصغرى فضاجعته ولم يعلم بنيامها ولا قيامها.
36 فحملت ابنتا لوط من أبيهما.
37 وولدت الكبرى أبنا. وسمته موآب، وهو أبو الموآبيين إلى اليوم.
38 والصغرى أيضا ولدت ابنا وسمته بنعمي، وهو أبو بني عمون إلى اليوم.

... لاتعليق

2- داود:

صموئيل التاني:اصحاح 13

1 وكان بعد ذلك أن كان لأبشالوم بن داود أخت آسمها تامار ، فأحبها أمنون بن داود ،
2 وشغف أمنون بتامار أخته حتى سقم ، لأنها كانت عذراء فكان يبدو له مستحيلا أن يصنع بها شيئا .
3 وكان لأمنون صديق اسمه يوناداب بن شمعة، أخي داود، وكان يوناداب رجلا ذكيا جدا .
4 فقال له: (( ما لي أراك، يا ابن الملك، تنحل صباحا فصباحا؟ ألا تخبرني؟ ))فقال له أمنون: ((أني أحب تامار، أخت أبشالوم أخي )).
5 فقال يوناداب: ((إضطجع على سريرك وتمارض. فإذا أتاك أبوك ليعودك، فقل لهلتأت تامار أختي وتطعمني خبزا وتعمل الطعام أمامي، لأرى وآكل من يدها)) .
6 فآضطجع أمنون وتمارض، فأتاه الملك يعوده ، فقال أمنون للملك: (( لتأت تامار أختي وتعمل أمامي كعكتين وآكل من يدها )) .
7 فأرسل داود إلى تامار إلى البيت وقال لها: ((إذهبي إلى بيت أمنون أخيك واصنعي له طعاما)) .
8 فمضت تامار إلى بيت أمنون أخيها وهو مضطجع، فأخذت عجينا ودلكته وعملت كعكا أمامه وقلت الكعك.
9 وأخذت المقلاة وسكبت أمامه، فأبى أن يأكل. وقال أمنون: ((أخرجوا كل واحد من عندي )). فخرج كل واحد من عنده،
10 فقال أمنون لتامار: ((أدخلي الطعام إلى المخدع فآكل من يدك )). فأخذت تامار الكعك الذي عملته وأتت به أمنون أخاها إلى المخدع،
11 وعندما قدمت له ليأكل، أمسكها وقال: ((تعالي آضطجعي معي، يا أختي ))
12 فقالت له: ((لا تغتصبني يا أخي، لأنه لا يفعل هكذا في إسرائيل، فلا تفعل هذه الفاحشة
13 فأما أنا فأين أذهب بعاري؟ وأما أنت فتكون كواحد من الحمقى في إسرائيل. والأن فكلم الملك؟ فأنه لا يمنعني منك)) .
14 فأبى أن يسمع لكلامها، بل تمكن منها واغتصبها وضاجعها.
15 ثم أبغضها أمنون بغضا شديدا جدا، وكان البغض الذي أبغضها إياه أعظم منالحب الذي أحبها إياه، وقال لها أمنون: ((قومي فأنصرفي )) .
16 فقالت له: ((لا يا أخي، لأن طردك لي شر أعظم من الشر الاخر الذي فعلته بي )). فأبى أن يسمع لها.

*** هل الكتاب المقدس يصلح لتعليم الجنس؟

والان ماذا سيحدث لك عندما تقرأ مثل هذا الكلام في الكتاب المقدس الذي يتكلم عن السحاق والسدومية والشذوذ وزنا المحارم بالتأكيد ستصبح فاسدا لانك كل ما تتعلم مواد فاسدة فان عقلك سيفسد ايضا وكلما اكلت شئيا فاسدا صار جسدك فاسدا بة امراض
وبالمكان بعد قرائة مثل هذا النصوص ان يمارس الابن مع امة او الابنة مع ابيها الجنس عادي جداا ولو حد منعك قولة ياعم رووح ياعم روووح اذا كان داود ولوط كانو بيعملو كدة دول قدوة لينا

-----------------

حاشا لله استغفر الله العلي العظيم عن مايقولة النصارى واليهود عن انبيائك وعبادك المخلصين الاطهار الاشراف

بأذن الله تعالى في القسم الاسلامي سنعرف من هم انبياء الله
mena
mena
^~*¤©[£] المراقب العام [£]©¤*~^
ذكر
النشاط : 2005
http://www.aircold4ever.net

قصص انبياء الكتاب المقدس Empty رد: قصص انبياء الكتاب المقدس

الثلاثاء أكتوبر 05, 2010 9:33 pm
التكوين

الأيات 30-38:

" 30 وصعد لوط من صوغر وسكن في الجبل وابنتاه معه لانه خاف ان يسكن في صوغر فسكن في المغارة هو وابنتاه 31 وقالت البكر للصغيرة ابونا قد شاخ وليس في الارض رجل ليدخل علينا كعادة كل الارض 32 هلم نسقي ابانا خمرا ونضطجع معه فنحيي من ابينا نسلا 33 فسقتا اباهما خمرا في تلك الليلة ودخلت البكر واضطجعت مع ابيها ولم يعلم باضطجاعها ولا بقيامها 34 وحدث في الغد ان البكر قالت للصغيرة اني قد اضطجعت البارحة مع ابي نسقيه خمرا الليلة ايضا فادخلي اضطجعي معه فنحيي من ابينا نسلا 35 فسقتا اباهما خمرا في تلك الليلة ايضا وقامت الصغيرة واضطجعت معه ولم يعلم باضطجاعها ولا بقيامها 36 فحبلت ابنتا لوط من ابيهما 37 فولدت البكر ابنا ودعت اسمه مواب وهو ابو الموابيين الى اليوم 38 والصغيرة ايضا ولدت ابنا ودعت اسمه بن عمي وهو ابو بني عمون الى اليوم

واقول لك يا فرودوانك تنقل بدون ان تعرف ما سبب وقوع تلك الاحداث

واحب ان اوضح لك سبب وقوع هذا

نجد لوط هنا وقد صعد للجبل وهذا ما قد رفضه أولاً. ولو ذهب أولاً لكان قد ذهب في إيمان ومحبة وطاعة لله كإبن أما الآن فهو يذهب خائفاً كعبد. وهذا الفصل الذي به يختم الكتاب قصة لوط مؤلم فهو أوضح أن إبنتا لوط شربتا الكثير من شر سدوم وعمورة والبعض قدم عذراً لهما أنهن تصورن خراب العالم كله بعد الحريق فأردن أن يحتفظن بالنسل أو هن أردن أن يحتفظن بالنسل المقدس ظنا منهما إن إبراهيم قد مات (فيأتي من نسلهن المسيح) ولكنه حل بشري خاطئ مرفوض. وما فعلوه كان خطية بشعة وكان إبنيهما رأسين لشعبين شريرين موأب (إبن الأب أي منسوب لأبي الأم) وبني عمون (إبن شعبي أي الذي من جنسي). وموأب صار أمة كبيرة ثم إندمج مع بني عمون في الشعوب العربية

وطبعا الخطا ليس خطا النبى لوط بل خطا ابنتاة الذين ورثوا طابع البلدين الشريرين سدوم وعمورة

وطبعا الشعوب العربية هى التى اتت لنا بنسل سيدك محمد

ثانياااا
بالنسبة لدواد

داود لم يخطىء بل ابنة هو الذى خطا وزنى باختة الغير الشقيقة ولكن خطا داود هو فى تدليل ابنة أمنون

وهذا كلة يعتبر حقائق شعب وانبياء اخطاوا او لم يخطؤا ولكن نحن لا نستطيع ان نتلاعب بقصص الانبياء او ان نشكك فى اخبار الله لنا لان تدوين الكتاب المقدس عبر العصور والازمنة من اول الخليقة حتى يوم القيامة فهذا تم عن طريق الله لان اذا سالنا انفسنا ما فائدة البشر اذا دونوا وكتبوا كل هذا على مر العصور من دون فائدة ؟

ولكن الحقيقة هى ان الله اراد ان يخبرنا بكل بشىء منذ بدء الخليقة حتى يومنا الحالى لكى نستفاد من قصص ابائنا ونتعلم من اخطائهم السابقة لكى لا نندم فى النهاية

ولكن اذا بحثنا فى القران وفى الكتب السنة لن نجد تفاصيل للاحداث كما موجود بالكتاب المقدس

وانا لا اريد ان اتدخل فى القران لان هذا ليس من شانى ولكن يوجد من يناقش بالقران اذا احببت ان تعرف ادخل على البالتوك على غرفة

in JESUS all thing have become new

وقم بالتناقش معهم واذا تغلبت عليهم فى المناقشة سوف نعطيك ما تريد

ولكن لا تكون كالجاهل الذى يبنى بيتة على الرمل فتاتى الرياح وتزيلة بل اجعل نفسك كانسان عاقل يبنى بيتة على الصخر فمهما اتت الرياح او الانهار لا تزيل منة شيئا بمعنى يجب ان تبنى افكارك وايمانك على مبادىء سليمة ناتجة من معرفة كاملة فانت حتى الان لا تعرف قرانك او لا تعرف احاديثك

ارجوك راجع نفسك اخى فرودو من اجل حياتك انت
Anonymous
????
زائر

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 4:34 pm
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

-----------

زي ما كتبت في الموضوع الاساسي ان من يتعلم تعليم فاسد فستبقى افكارة فاسدة ايضا ومن اكل شيئا فاسدا صار جسمة بة امراض واسقام

بغض النظر عن ماقلتة انت لاني مهما كتبت مش هيفيد

لكن الاهم انك بالفعل صدقت ان نبي مكرم من عند الله اختارة الله واصطفاة ليحمل الرسالة وهي بعبادة الله الواحد الاحد ان يفعل مثل تلك الافعال وهي لكبيرة كبيرة الكبائر زنا المحارم اضافة على ذلك الكتاب المقدس شارح بالتفصيل الممل تفاصيل العملية الجنسية فهل الكتاب المقدس يصلح للتعليم الجنسي وزنا المحارم بالطبع نعم

الله حين يصطفي من البشر رسلا فدة اكبر تعظيم وتكريم وتخليد لأسم هذا الانسان الذي اختارة الله ليحمل هذة الامانة وهي هداية الناس فالانبياء لايحتاجون لنسل لتخليد اسماؤهم او ليحافظوا على نسلهم فهم ليسوا بحاجة الى ذلك فأسماؤهم مخلدة ومسطورة في الكتب السماوية والانبياء الذين طلبوا من الله ان يجعل لهم اولاد مثل سيدنا زكريا علية السلام لم يفعلوا ذلك لكي يخلدوا ذكراهم بل يكي يكمل اولادهم الرسالة ويهدوا الناس الى الطريق الحق بدون اعواج او انحراف عن شريعة الله او الناموس

ومش بس كدة

*** الكتاب المقدس يذكر

الرب الالة يندم ويبكي و يغضب ويطلع دخان من منخيرة وينام ويستريح وألة دموي علاوة على ذلك ان الرب لا يستطيع ان يغفر خطايا البشر فنزل ينضرب ويتهان علشان الخلاص اي خلاص هذا مش عارف
ان تشوية صورة الانبياء وابطال الناموس هذا من وحي الشيطان

يسوع: عمل معجزة تحويل الماء الى خمر وبيوزع على الناس قصة المرأة الزانية ففي هذة القصة اباح يسوع الزنا يسوع الذي يغسل قدم تلاميذة وهو عريان مريم المجدلية بتغسل رجلية بدموعها وبتمسحة بشعرها دة غير الشاب اللي كان متكأ في حضن يسوع كان يسوع بيحبة

الانبياء: عبدة اوثان مثل سليمان _ لوط زنا محارم ( وتقلي اصلة علشان اخطأ) _ داود بيشوف الست بتستحمى فبتعجبة فبيروح يقيم علاقة معها قصة طويلة بس حلوة _ ابن داود زنا محارم برضو

بالطبع بعد كل دة
اوافقك الرأي يا مينا
اقتباس: ارجوك راجع نفسك اخى فرودو من اجل حياتك انت

بس هقولك راجع نفسك انت

طبعا كل المسلمين عارفين نسب سيدنا محمد اشرف الخلق اجمعين

لكن اية حاشا يسوع لة نسبين نسب في انجيل متى ونسب في انجيل لوقا والنسب في موأبين وعمون كمان
ونقولهم يا جماعة المسلمين بيقروا بأن سيدنا المسيح ولادة كانت معجزة بلا اب وانتم مصرين على ان تنسبوة الى نسب بشري ومش بس كدة نسب زواني

شكرا اخي مينا على ردك

اذا اردت ان تتعرف اكثر ادخل على غرفة البالتوكMuslimchristiandialogue

وااذا اردت ان تسأل في الاسلاميات
Muslimchristiandialogue2

اما الغرفة المسيحية اللي ذكرتها كل الغرف المسيحية بتشتم وتسب ع الفاضي وع المليان اسأل كيرو انا دخلت معاة مرة علشان اتكلم في الغرفة لقيت سب وشتم كان باعتلي invite
يدوبك حطيت نص من نشيد الانشاد ع التكست هووب خت ريد دوت على طول منعت من الكتابة ع التكست

شكرا اخي مينا مرة ثانية الرب يباركك ويبارك تعب مجهودك ومحبتك
The_Lion
The_Lion
! ஜ .¸¸ ﬗm عضو فضىmﬗ ¸¸. ஜ
ذكر
النشاط : 0

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 5:10 pm
انا مسلم وبقولك يا اخ فرودو انت مش فاهم حاجة خالص ولا فى الانجيل ولا حتى فى القران لان نسب سيدنا عيسى مكرم فى القران وفى الانجيل كمان وقصص الانبياء كلها صحيحة لان انا لما بحب اقرا قصص الانبياء كاملة برجع لليهوديات
واذا وجد بعض الاخطاء للانبياء فالخطء واجب حدوثة وانا بخطىء وانت بتخطىء وكل الناس بتخطىء وحتى سيدنا محمد صلى الله علية وسلم اخطىء وعمل حجات مش عارف صح ولا غلط بس المهم مكتوبة فى كتب السنة فى البخارى وصحيح مسلم

وكمان مينا محترم وانا عارف انة متحاور كبير على البالوتك ودخلت قبل كدة فى الغرفة الاسلامية وكانوا بيناقشوة فى مواضيع مسيحية و5 ادامن نزلو من على المايك ومكملوش معاة وكمان سامحنى يا اخى فى التعبير الغرفة الاسلامية بتدعى ادعائات كاذبة وكان المفروض يرجعوا لكتب التفسير زى ما المسيحيين بيرجعوا لكتب التفسير الاسلامية قبل التكلم فى شىء

وكمان علشان تعرف انك مش عارف حاجة اخى فرودو

: وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ,,, وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (سورة المائدة 5: 46، 47

وعلشان متغلطش فى نسل سيدنا عيسى

سورة العنكبوت ايه 27 فَجَمِيع أَنْبِيَاء بَنِي إِسْرَائِيل مِنْ سُلَالَة يَعْقُوب بْن إِسْحَاق بْن إِبْرَاهِيم حَتَّى كَانَ آخِرهمْ عِيسَى اِبْن مَرْيَم

\ا نَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ وَرُوحٌ مِنْهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ سورة النساء171 تفسير القرطبى

لما بتتعدى على روح الانبياء كانك تعديت على الله لعن الله امثالك فرودو

اتفرج كمان يا اخى فيها اية لما حد ينام جنب نبى او فى حضن نبى دة ياخذ بركة منة

صحيح البخاري 369 كُنْتُ أَنَامُ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏وَرِجْلَايَ فِي قِبْلَتِهِ فَإِذَا سَجَدَ ‏ ‏غَمَزَنِي ‏ ‏فَقَبَضْتُ رِجْلَيَّ

وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا

التوبة 49

الله يهديك اخى فرودو
Mando
Mando
ذكر
النشاط : 0

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 5:21 pm
فرودو شكلك شيعى استغفر لله العظيم ما انت يا فرودو لما تعيب فى دين المسيحيين هما كمان هيعيبوا فى ديننا

انت لو مسلم زى مانت بتقول تحترم نفسك ولما بتهين سيدنا عيسى وبتعيب فى الانجيل المنزل على سيدنا عيسى كانك بتعيب فى كلام الله فى القران

الراجل بيرد عليك من الكتب والتفاسير وانت زى الحمار بتشتم فى الانجيل وبتشتم فى القران وعلى كلام سيدنا محمد صلى الله علية وسلم

اسئل الله المغفرة لك ولى والله انى كنت من الظالمين
Anonymous
????
زائر

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 11:07 pm
سفر ايوب: اصحاح 11:
12 أَمَّا الرَّجُلُ فَفَارِغٌ عَدِيمُ الْفَهْمِ وَكَجَحْشِ الْفَرَا يُولَدُ الإِنْسَانُ.

سفر الجامعه الاصحاح 3 العدد 18 و 19
قلت في قلبي من جهة امور بني البشر ان الله يمتحنهم ليريهم انه كما البهيمة هكذا هم.-لان ما يحدث لبني البشر يحدث للبهيمة وحادثة واحدة لهم.موت هذا كموت ذاك ونسمة واحدة للكل فليس للانسان مزية على البهيمة لان كليهما باطل.

واخد بالك يا ماندو؟
------------------------

الاخ اسد اول كلمة كتبها انا مسلم حلاوتها ام حسن بيفكرني بالقساوسة اللي بيتصل بيهم الشيخ وسام وبيقولولوا انا اسمي محمد وبعت الموبايل بالخط بتاعة
وليون المسلم بيرجع لليهوديات شكلك اتعمدت واترشمت وانت صغير

فأنة ان كان صدق الله قد ازداد بكذبي لمجدة فلماذا ادان انا بعد كخاطئ حقك تكذب مش بولس بيقول كدة بس احب اقولك الكذابون لايدخلون الملكوت

وعاوز اقولك ما تكذبش في القران مش زيكم احنا .. نسخة الملك جيمس والنسخة المنقحة الخاصة للطلاب محذوف منها 7 اسفار علشان العيال الصغيرين مايقروش الحاجات الوحشة ونسخة الكاثوليك ونسخة البروتستانت ونسخة الارثوذكس الشرقية ونسخة الارثوذكس الحبشية والاسفار اللي مكتوبة هنا مش موجودة في النسخ التانية والمكتوبة في التانية مش موجودة في التالتة

اقتباس: سورة العنكبوتايه 27 فَجَمِيع أَنْبِيَاء بَنِي إِسْرَائِيل مِنْ سُلَالَة يَعْقُوب بْنإِسْحَاق بْن إِبْرَاهِيم حَتَّى كَانَ آخِرهمْ عِيسَى اِبْن مَرْيَم

الاصل: اية 27:
وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَوَيَعْقُوبَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَوَآتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَالصَّالِحِينَ

اقتباس:

وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا

التوبة 49

ماكملتش لية يا استاذ
؟

1. وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّي وَلاَ تَفْتِنِّي أَلاَ فِيالْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ

اقتباس:لان نسب سيدنا عيسى مكرم فى القران وفى الانجيل كمان وقصص الانبياء كلها صحيحة

قصص الانبياء صحيحة في الكتاب المقدس؟
يعني لوط يمارس زنا المحارم مع بناتة صح؟
وداود يمارس الزنا مع زوجة اوريا الحثي وابنة يمارس زنا المحارم مع اختة كل
دة صحيح؟

كدة من كذبك انت محروم من الملكوت انت هتروح الهلكوت بحيرة النار والكبريت

اقتباس: لما بتتعدى على روح الانبياء كانك تعديت على الله لعن الله امثالك فرودو
اه والله لعن الله امثالك انت ماتعرفش اصل يسوع ملعون اذ صار لعنة من اجل من؟ جحش الفرا والبهايم

mena
mena
ذكر

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 11:21 pm
12 أَمَّا الرَّجُلُ فَفَارِغٌ عَدِيمُ الْفَهْمِ وَكَجَحْشِ الْفَرَا يُولَدُ الإِنْسَانُ.

والكلام دة فعلا حقيقى الانسان لما بيتولد لحد لما يعدى سن المراهقة بيكون جاهل

ودة حقيقى

لان الانسان ليس لة دراية وعلم بكل شىء لان الذى لة العلم والدراية بكل شىء هو الله سبحانة وتعالى

وكمان يا اخ فرودو انت بدات تعيب فى كل حاجة حتى فى الناس واعضاء المنتدى وبقيت بتشتم فى الاديان زى الشيخ وسام

وكمان انت لو قرات قصة ابونا لوط هتلاقي الخطا مش خطاة لان بناتة كانوا بيسكروة

وبالنسبة لابونا داؤد هو فعلا خطا انا مقدرش اكدب بس فى الاخر رجع لربنا وقدم لية ذبيحة

واللى انا فهمتة من كلامك ان الانبياء معصومين من الخطا
؟؟؟؟؟
The_lover
The_lover
ذكر
النشاط : 1004

الأربعاء أكتوبر 06, 2010 11:23 pm
يا عم مينا سيبك منة دة شكلة جاهل والله انا من راييى تعطية بان من المنتدى وتريح نفسك
Anonymous
????
زائر

الخميس أكتوبر 07, 2010 12:49 am
اقتباس: وكمان يا اخ فرودو انت بدات تعيب فى كل حاجة حتى فى الناس واعضاء المنتدى وبقيت بتشتم فى الاديان زى الشيخ وسام

يا عم مينا سيبك منة دة شكلة جاهل والله انا من راييى تعطية بان من المنتدى وتريح نفسك
the lover

لعن الله امثالك فرودو

mando

وغيرو وغيرو

ع العموم عادي لو خت بان من الموقع ودة حصل قبل كدة مش جديدة عادي بس كدة يبقى عار قووووووي ماحدش عارف يرد وتتحجج وتعملي بان
اصل الموضوع كبيرر اول مرة تقروا الكلام دة مع انة في كتابكم
--------

الانسان لما بيعدي سن المراهقة بيبقى جحش ؟

طيب البهيمة؟ قبل سن البلوغ
يعني يبقى شاب بكرش قصدي بهيمة بكرش؟

ثانيا : انتوا طلعتوا برة الموضوع الاساسي خالص وناس جديدة بترد اية الحلاوة دي ومدينها شتيمة فيا وناس مسيحية عاملة نفسها مسلمة خير خير
mena
mena
ذكر

الخميس أكتوبر 07, 2010 5:39 pm
يا فرودو انت كدة بدات تسىء فى الكل لو انت على علم كافى زى مانت بتقول كنت رديت على اسئلة المسيحيين اللى على البالوتك ولما ترد على اسئلتهم حتى لو تجبلهم التفسير الصحيح او تجيب ليهم ادلة علشان توضح لينا انهم بيكذبوا ساعتها يبقى ليك الحق انك تناقش براحتك لا لو كمان عاوز تشتم هنخليك تشتم لانك يبقى ليك حق لكن دلوقتى انت عاوز تهاجم من غير مدافع ودة طبعا اسلوب مش كويس انا رديت عليك فى كذا موضوع وبالادلة ومن الكتاب المقدس واذا كنت انت مش مقتنع بكلامى فية غيرك مقتنع وانا ميهمنيش انك تقنع ولا لا

بس لتوضيح الفكرة اكثر ان الدين المسيحى لو كان قائم على كلام فى كتب كان المسيحيين سابوة من زمان لان انت بتقول دة فية كلام ميتصدقش لكن اذا كان الدين المسيحي مبنى على عمل الله فى هذا الدين وبالذات الروح القدس يبقى متقدرش تقول علية خرافات او كلام ناس واتكتب
يعنى لو قرات سير الشهداء اكثر من الاف الشهداء ماتوا من اجل اسم المسيح واعظمهم القديس مارجرجس وانت عارفة كويس والشيخ وسام كمان عارفة
القديس مارجرجرس اتعذب عشر سنين بالات لا يحتملها بشر ولكن بسبب وقوف الرب يسوع المسيح بجانبة كان يحيية فى كل مرة يموت فيها حتى نال هذا القديس اكليل الشهادة بحاد السيف وقصة القديس لم تنتهى بموتة بل روحة متحررة كالملائكة يجول فى الارض يصنع معجزات بقوة المسيح ولية اديرة كثيرة فى مصر مثل دير مارجرجس بمصر القديمة وهتلاقى هناك قصص مكتوبة بيد مسلمين على معجزات فعلها معهم ولو روحت المكان بنفسك هتتاكد من كلمة بقولها ولو عاوزنى اروح معاك انا مستعد
فالمهم انا وضحت ليك مثال على ان المسيحية قائمة على المسيح وعلى عمل الروح القدس والمعجزات والحجات اللى بيعجز البعض عن تصديقها

انت بس علشان معندكش قدر كبير من المعرفة عن المسيحية فعلشان كدة بتتهم المسيحية ولكن انا بقولك ان المسيحيية هى دليلك الوحيد على الحياة بعد الموت وليس القران لان محمد فى موتة قال انا لا اعلم اين اذهب وبسبب قلقة هذا فكان يقول للناس صلوا علية لكى ارد عليكم السلام وكان بيحسب ان لما الناس هتصلى علية هيطلع من التربة ويرد عليهم لكن فى الحقيقة لم نسمع لمحمد بعد ان مات وانتهى القران على هذا الحد ونحن لا نعرف اذا كان يوجد حورية او مفيش والواحد عضوة بيبقى اد النخلة وبيمشى وحجات عجيبة بلاش اتدخل فى القران بس انا وضحتلك الفكرة
Anonymous
????
زائر

الخميس أكتوبر 07, 2010 6:14 pm
كنت رديت على اسئلة المسيحيين اللى على البالوتك

بالتوك اية؟ انا في المنتدى بتاعك دلوقتي لو انت عاوز تسألني في حاجة اعمل موضوع او كلمني على البالتوك ع الخاص وقلي عاوز استفسر عن كذا كذا كذا وانا معاك ياريس
-------------
دلوقتى انت عاوزتهاجم من غير مدافع ودة طبعا اسلوب مش كويس انا رديت عليك فى كذا موضوعوبالادلة ومن الكتاب المقدس واذا كنت انت مش مقتنع بكلامى فية غيرك مقتنعوانا ميهمنيش انك تقنع ولا لا

اهاجم اية وادافع اية طيب ماتهاجمو مش فاهم يعني انا اعمل اية ثانيا في مواضيع انتم ماردتشو عليها زي موضوع سفر الامثال والجامعة ونشيد الانشاد اللي قالي ههيهيه اصل شكلك محرج وشكلك مش عارف اية دة رد اكاديمي؟

--------------------

مارجرجس دي مين انا والله ما اعرفه ولا عمري شفتة وبعدين عشر سنين بيتعذب يعني الرومان سابو الجيوش والمماليك والفرس والحروب وقعدوا يعذبوا في القديس مارجرجرس
ثم روح اية اللي بتمشي وبتعمل معجزات ماسمعتش عنة خالص

لكل انسان منطقةفساد في دماغة فكلما زادت الخرافة افراطا وتماديا ومبالغة كلما كنا اكثراستعدادا لنصدقها فالي المزيد من المبالغات التي لاحدود لها مادام الناسيميلون الي تصديقها ولانها واردة في الكتاب المقدس

---------

هناك قصص مكتوبة بيد مسلمين على معجزات فعلها معهم ولو روحت المكان بنفسك هتتاكد من كلمة بقولها ولو عاوزنى اروح معاك انا مستعد

جبت الكلاد دة منين؟ مش عارف احنا بنسيب العقيدة نفسها ونبتدي ندور على خرافات لية مش عارف
وع العموم ماشي يا سيدي هروح معاك بس قولي بياخدو فلوس ولا لأ؟
-----------

لان محمد فى موتةقال انا لا اعلم اين اذهب وبسبب قلقة هذا فكان يقول للناس صلوا علية لكىارد عليكم السلام وكان بيحسب ان لما الناس هتصلى علية هيطلع من التربةويرد عليهم لكن فى الحقيقة لم نسمع لمحمد بعد ان مات وانتهى القران علىهذا الحد ونحن لا نعرف اذا كان يوجد حورية او مفيش والواحد عضوة بيبقى ادالنخلة وبيمشى وحجات عجيبة بلاش اتدخل فى القران بس انا وضحتلك الفكرة

هرررررررررطق براحتك يا معلم

لو سمحت حالا دلوقتي حالا تجيبلي المصدر q: quelle

من انهي انجيل الكلام اللي كاتبة دة؟

اشكرك اخي مينا

<tr></tr>

mena
mena
ذكر

الخميس أكتوبر 07, 2010 10:45 pm

هرررررررررطق براحتك يا معلم

لو سمحت حالا دلوقتي حالا تجيبلي المصدر q: quelle

من انهي انجيل الكلام اللي كاتبة دة؟

ادى الانجيل يا عم علشان متقولش مبردش عليك
طول اهل الجنة

كتب فى صحيح مسلم :كتاب الجنة وصفة نعيمها واهلها

7329 - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ قَالاَ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ أَوَّلُ زُمْرَةٍ تَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنْ أُمَّتِي عَلَى صُورَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ عَلَى أَشَدِّ نَجْمٍ فِي السَّمَاءِ إِضَاءَةً ثُمَّ هُمْ بَعْدَ ذَلِكَ مَنَازِلُ لاَ يَتَغَوَّطُونَ وَلاَ يَبُولُونَ وَلاَ يَمْتَخِطُونَ وَلاَ يَبْزُقُونَ أَمْشَاطُهُمُ الذَّهَبُ وَمَجَامِرُهُمُ الأَلُوَّةُ وَرَشْحُهُمُ الْمِسْكُ أَخْلاَقُهُمْ عَلَى خُلُقِ رَجُلٍ وَاحِدٍ عَلَى طُولِ أَبِيهِمْ آدَمَ سِتُّونَ ذِرَاعًا ‏"‏ ‏.‏ قَالَ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ عَلَى خُلُقِ رَجُلٍ ‏.‏ وَقَالَ أَبُو كُرَيْبٍ عَلَى خَلْقِ رَجُلٍ ‏.‏ وَقَالَ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ عَلَى صُورَةِ أَبِيهِمْ ‏.‏

وطبعا لما الراجل يكون بالطول دة يعنى بمقاس 30 متر اكيد هيكون عضوة ؟؟؟؟؟

تعالوا بقى نشوف مقعدة الحورية

حديث 11223 - مسند أبى هريرة - مسند أحمد.

11223- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِى أَبِى حَدَّثَنَا حَسَنٌ حَدَّثَنَا سُكَيْنُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ حَدَّثَنَا الأَشْعَثُ الضَّرِيرُ
عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « إِنَّ أَدْنَى أَهْلِ الْجَنَّةِ
مَنْزِلَةً إِنَّ لَهُ لَسَبْعَ دَرَجَاتٍ وَهُوَ عَلَى السَّادِسَةِ وَفَوْقَهُ السَّابِعَةُ وَإِنَّ لَهُ لَثَلاَثَمِائَةِ خَادِمٍ وَيُغْدَى عَلَيْهِ وَيُرَاحُ
كَلَّ يَوْمٍ ثَلاَثُمِائَةِ صَحْفَةٍ - وَلاَ أَعْلَمُهُ إَلاَّ قَالَ مِنْ ذَهَبٍ - فِى كُلِّ صَحْفَةٍ لَوْنٌ لَيْسَ فِى الأُخْرَى وَإِنَّهُ لَيُلَذُّ
أَوَّلَهُ كَمَا يُلَذُّ آخِرَهُ وَإِنَّهُ لَيَقُولُ يَا رَبِّ لَوْ أَذِنْتَ لِى لأَطْعَمْتُ أَهْلَ الْجَنَّةِ وَسَقَيْتُهُمْ لَمْ يَنْقُصْ مِمَّا عِنْدِى شَىْءٌ
وَإِنَّ لَهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ لاَثْنَيْنِ وَسَبْعِينَ زَوْجَةً سِوَى أَزْوَاجِهِ مِنَ الدُّنْيَا وَإِنَّ الْوَاحِدَةَ مِنْهُنَّ لَيَأْخُذُ مَقْعَدُهَا
قَدْرَ مِيلٍ مِنَ الأَرْضِ
». معتلى 9665 مجمع 10/400

ولسة ههههههههههههههههههههه

Anonymous
????
زائر

الجمعة أكتوبر 08, 2010 4:57 pm
هممم الرد اللي كنت كاتبة امبارح حذف طيب تمام شكراا
Anonymous
????
زائر